مرکز دانلود طرح های لایه باز ... پروژه و مقاله کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمامی رشته ها
دسته بندی محصولات
آخرین محصولات فروشگاه
محبوبترین محصولات
Hoopad Rayaneh پیشنهاد شگفت انگیز با اطمینان خرید کنید ترجمه مقاله

بررسی و رتبه بندی نقش اجزای آمیخته بازاریابی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجو

بررسی و رتبه بندی نقش اجزای آمیخته بازاریابی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجو

چکیده:

همراه با رقابتی شدن دانشگاه­ها در امر جذب دانشجو در سطح ملی و بین­المللی بسیاری از دانشگاه­های جهان درصدد برآمده­اند تا سلائق داوطلبان خود را شناسایی و بر اساس آن­ها برای دانشگاه برنامه­ریزی کنند که برای این منظور از روش­ها و ابزارهای بازاریابی استفاده می­کنند. در ایران هنوز دانشگاه­ها به طور جدی به این امر نپرداخته­اند؛ در نتیجه هدف این مطالعه بررسی  و رتبه­بندی نقش  اجزای آمیخته بازاریابی از حیث میزان تأثیرگذاری در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام می‌باشد. پژوهش حاضر شامل 6000  نفر دانشجو در دانشگاه ایلام می‌باشد که تعداد 360 پرسشنامه  توزیع و تمامی آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از نرم‌افزار SPSS18 و LISREL 8.80 داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد که تمام آمیخته­های بازاریابی مورد مطالعه در انتخاب دانشگاه توسط دانشجو تأثیر دارند و با توجه به مفهوم  آمیخته بازاریابی و نقش آن، مدیران دانشگاه باید ترکیبی از آمیخته­ که در این دانشگاه کاربردی­تر است و در زمینه جذب دانشجو می­تواند موفق­تر عمل کند، را تعریف و با نهایت تلاش و دقت اجرا کنند تا بتوانند در محیط بازار رقابتی پیروز میدان باشند.

اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

     محیط آموزش عالی به طور فزاینده­ای رقابتی شده است و مؤسسات مجبورند برای جذب دانشجویان در بازاریابی ثبت­نام رقابت کنند(مارینگ،2006). همراه با رقابتی شدن دانشگاه­ها در امر جذب دانشجو اعم از سطح ملی و بین­المللی، بسیاری از دانشگاه­های جهان در صدد برآمده­اند تا سلائق داوطلبان خود را شناسایی و بر اساس آن­ها برای دانشگاه برنامه­ریزی کنند. این موضوع با رشد و توسعه­ی دانشگاه­های جهان اهمیت قابل ملاحظه­ای یافته است. دانشگاه­های جهان برای جذب بیشتر دانشجویان از ابزارهایی نظیر بهره­گیری از دانش مدیریت، تبلیغات و به کار­گیری روش­های پیشرفته­ی بازاریابی استفاده می­کنند و تحقیقات برای جذب بیشتر دانشجو در جهان با شتابی پرهیاهو در جریان است. این امر یک مسئله­ی مهم و نیازمند توجه جدی می­باشد.

 

دانشگاه­های مختلف (دولتی، پیام­نور، غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی کاربردی) هر کدام به نوعی سعی در جذب افراد بیشتری در درون سیستم خود دارند تا از مزایای حاصل از طرف دولت و از طرف متقاضیان بهره­مند شوند(نفیسی،1380). در این کشاکش، دانشگاهی برنده خواهد شد که از ابزارهای بازاریابی به نحو شایسته­ای استفاده کند.

 

در ایران هنوز دانشگاه­ها به طور جدی به این امر نپرداخته­اند؛ زیرا دانشگاه­های ایران هنوز از مخاطبینی برخوردارند که پشت در­های دانشگاه خود را برای کنکور آماده می­سازند. این امر مهم­ترین مسئله­ی تحقیق حاضر و برطرف شدن شکاف دانشی موجود میان سیستم­های دانشگاهی ایران در مقایسه با نظام­های دیگر کشور­های جهان ضرورت تحقیقی با این عنوان را تشکیل می­دهد. لذا به عنوان ضرورت این تحقیق باید ذکر شود که مهم­ترین بهره­برداران نتایج تحقیق حاضر دانشگاه­هایی هستند که نتایج این پژوهش برای آن­ها اهمیت دارد تا با استفاده از آن به مقابله با تهدیدات بیرونی و شناخت نقاط ضعف خود به منظور تبدیل آن­ها به فرصت و نقاط قوت اقداماتی را انجام دهند.

 

1-4- اهداف تحقیق:

 

1-4-1- اهداف کلی:

1- شناسایی میزان تأثیر اجزای آمیخته بازاریابی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام.

2- رتبه­بندی میزان تأثیر اجزای آمیخته بازاریابی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام.

1-4-2- اهداف جزئی:

1- شناسایی میزان تأثیر  قیمت­گذاری در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام.

2- شناسایی میزان تأثیر مکان در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام.

3- شناسایی میزان تأثیر  ترفیع در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام.

4- شناسایی میزان تأثیر تجهیزات فیزیکی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام

5- شناسایی میزان تأثیر محصول در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام .

6- شناسایی میزان تأثیر فرایند (رویه­ها) در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام.

7- شناسایی میزان تأثیر افراد (اساتید و کارکنان دانشگاه) در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام.

1-5- سؤالات تحقیق:

1-5-1- سؤالات کلی:

1- میزان تأثیر اجزای آمیخته بازاریابی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام چگونه است؟

2- رتبه­بندی میزان تأثیر اجزای آمیخته بازاریابی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام چگونه است؟

1-5-2- سؤالات جزئی:

1- میزان تأثیر قیمت­گذاری در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام چگونه است؟

2- میزان تأثیر مکان در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام چگونه است؟

3- میزان تأثیر ترفیع در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام چگونه است؟

4- میزان تأثیر  تجهیزات فیزیکی در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام چگونه است؟

5- میزان تأثیر  محصول در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام چگونه است؟                                

6- میزان تأثیر  فرایند (رویه­ها) در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام چگونه است؟

7- میزان تأثیر  افراد (اساتید و پرسنل دانشگاه) در فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجویان در دانشگاه ایلام چگونه است؟

 


 

تعداد صفحات 133

فرمت فایل word

 
 

فهرست مطالب                                                                                                                                                                                                                        

فصل اول...................................................................................................................................1

کليات تحقيق............................................................................................................................1

1-1 مقدمه.................................................................................................................................1

1-2 بیان مسئله..........................................................................................................................1

1-3 اهميت وضرورت تحقيق....................................................................................................3

1-4 اهداف تحقیق....................................................................................................................4

1-4-1 اهدف کلی................................................................................................................... 4

1-4-2 اهداف جزئی.................................................................................................................4

1-5 سؤالات تحقیق...................................................................................................................4

1-5-1 سؤالات کلی ................................................................................................................4

1-5-2 سؤالات جزئی...............................................................................................................5

1-6  قلمرو تحقيق.....................................................................................................................5

1- 7   روش­شناسی تحقیق.........................................................................................................5

1-8 کاربرد نتایج تحقیق............................................................................................................6

1-9 متغیرهای تحقیق.................................................................................................................7

1- 10 تعریف متغیرها................................................................................................................7

1-10-1 تعریف مفهومی متغیرها................................................................................................7

1-10-2 تعريف عملياتي متغيرها................................................................................................8

1-11 تعریف واژه­ها..................................................................................................................9

فصل دوم ...............................................................................................................................10

ادبیات و پیشینه تحقیق.............................................................................................................10

2-1 مقدمه..............................................................................................................................10

2-2 تعریف بازاریابی..............................................................................................................10

2-3 آمیخته بازاریابی...............................................................................................................12

2-4 تعریف و مفهوم تصمیم­گیری...........................................................................................13

2-5- رفتار مصرف­کننده.........................................................................................................15

2-5-1  گرایش خریدار  ........................................................................................................16

2-6  خدمات........ ..... ...........................................................................................................19

2-6-1 تعریف خدمات...........................................................................................................19

2-6-2  ویژگی­های خدمات ..................................................................................................20

2-6-3  انواع خدمات .............................................................................................................21

2-6-4  آمیخته­ی بازاریابی خدمات.........................................................................................22

2-7  بازاریابی در آموزش عالی.............................................................................................. 24

2-8- آمیخته بازاریابی در آموزش عالی.................................................................................. 24

2-9  اجزای آمیخته بازاریابی مؤثر در انتخاب دانشگاه توسط دانشجو.....................................  25

2-9-1 محصول(خدمت).........................................................................................................25

2-9-2  قیمت.........................................................................................................................29

2-9-3  ترفیع..........................................................................................................................33

2-9-3-1 تبلیغات...................................................................................................................34

2-9-3-2 پیشبرد فروش..........................................................................................................35

2-9-3-3  روابط عمومی.........................................................................................................35

2-9-3-4 فروش شخصی........................................................................................................36

2-9-3-5 بازاریابی مستقیم......................................................................................................36

2-9-4  مکان..........................................................................................................................37

2-9-5  افراد (اساتید وکارکنان دانشگاه) ................................................................................39

2-9-6  شواهد فیزیکی............................................................................................................40

2- 9- 7 عملیات یا فرآیند.......................................................................................................41

2-10 پژوهش­های داخلی........................................................................................................43

2-11  پیشینه خارجی..............................................................................................................43

2-12  مطالعه مروری دانشگاه ایلام..........................................................................................51

2-13 نتیجه‌گیری و ارائه مدل مفهومی تحقیق...........................................................................53 

فصل سوم................................................................................................................................55

روش تحقیق............................................................................................................................55

3-1  مقدمه.............................................................................................................................55

3-2   روش­شناسی تحقیق........................................................................................................55

3-3  فرایند تحقیق...................................................................................................................56

3-3-1 جامعه آماری مورد مطالعه............................................................................................56

3-3-2  نمونه­یآماری............................................................................................................56

3-3-3- روش نمونه­گیری.......................................................................................................56

3-3-4- روش تعیین حجم نمونه..............................................................................................56

3-4  منابع و روش­های گردآوری اطلاعات.............................................................................57

3-4-1  مطالعات کتابخانه­ای...................................................................................................57

3-4-2  مطالعات میدانی..........................................................................................................57

3-5  تحلیل پرسشنامه..............................................................................................................57

3-6  قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه......................................................................................58

3-7   تعیین اعتبار یا روایی پرسشنامه........................................................................................59

3-8- روش تجزیه و تحلیل داده­ها...........................................................................................59 

3-8- 1 آزمون کولموگروف – اسمیرنوف..............................................................................60

3-8-2 مدل الگوسازی معادلات ساختاری...............................................................................60

3-8-3  معیارهای برازش.........................................................................................................60

3-9  خلاصه فصل .................................................................................................................63

فصل چهارم.............................................................................................................................64

تجزیه و تحلیل داده‌ها..............................................................................................................64

4-1 مقدمه..............................................................................................................................64

4-2تجزیه و تحلیل داده‌ها........................................................................................................64

4-2-1تحلیل‌های توصیفی.......................................................................................................64

4-2-1-1 توزيع فراواني پاسخگويان برحسب جنسیت..............................................................65

4-2-1-2 توزيع فراواني پاسخگويان برحسب دانشکده............................................................66

4-2-1-3 توزيع فراواني پاسخگويان براساس مقطع تحصیلی....................................................66

4-2-1-4 توزيع فراواني پاسخگويان برحسب بومی یا غیربومی.................................................67

4-2-1-5 توزيع فراواني پاسخگويان برحسب سن....................................................................68

4-2-1-6  توزيع فراواني پاسخگويان برحسب  دوره­های آموزشی شبانه و روزانه.....................68

4-2-1-7 توزيع فراواني پاسخگويان برحسب متغیرهای مفهوم نهفته­ی آمیخته بازاریابی............69

4-3  استاندارسازی ابزار اندازه‌گیری مفاهیم تحقیق..................................................................69

4-3-1 تحلیل عاملی تأییدی آمیخته¬های بازار........................................................................70

4-3-2- تحلیل عاملی تأییدی مفهوم نهفته¬ی آمیخته بازاریابی................................................72

4-4- آزمون نرمال بودن داده­ها...............................................................................................74

4-4-1 محاسبه چولگي و کشيدگي ........................................................................................74

4-4-2 آزمون شاپيرو­-ويلک يا آزمون کولموگروف-اسميرنوف............................................74

4-5  نتایج حاصل از بررسي، تجزيه و تحليل سؤالات...............................................................75

4-5-1 نتایج حاصل از بررسي سؤال اول تحقیق.......................................................................75

4-5-2 نتایج حاصل از بررسي سؤال دوم تحقیق.......................................................................76

4-5-3 نتایج حاصل از بررسي سؤال سوم تحقیق......................................................................77

4-5-4 نتایج حاصل از بررسي سؤال چهارم تحقیق...................................................................77

4-5-5 نتایج حاصل از بررسي سؤال پنجم تحقیق.....................................................................78

4-5-6 نتایج حاصل از بررسي سؤال ششم تحقیق.....................................................................79

4-5-7  نتایج حاصل از بررسي سؤال هفتم تحقیق....................................................................80

4-5-8 رتبه­بندی اجزای آمیخته...............................................................................................80

4-6 تحلیل براساس ویژگی جمعیت شناختی............................................................................85

4-6-1 تأثیر جنسیت بر هرکدام از متغیرها................................................................................85

4-6-2 تأثیر سن بر هرکدام از متغیرها......................................................................................86

4-6-3  تأثیر دانشکده بر هرکدام از متغیرها..............................................................................86

4-6-4 تأثیر بومی و غیر بومی بودن  بر هرکدام از متغیرها.........................................................87

4-6-5 تأثیر دوره­های آموزشی روزانه و شبانه بر هرکدام از متغیرها..........................................87

4-6-6 تأثیر تحصیلات بر هرکدام از متغیرها............................................................................88

4-7خلاصه فصل.....................................................................................................................89

فصل پنجم...............................................................................................................................90

نتیجه­گیری و پیشنهادات..........................................................................................................90

5-1  مقدمه.............................................................................................................................90

5-2 نتایج حاصل از بررسی سؤالات پژوهش...........................................................................90

5-2-1 نتایج حاصل از سؤال اول.............................................................................................90

5-2-2 نتایج حاصل از سؤال دوم.............................................................................................91

5-2-3 نتایج حاصل از سؤال سوم............................................................................................91

5-2-4 نتایج حاصل از سؤال چهارم.........................................................................................92

5-2-5 نتایج حاصل از سؤال پنجم...........................................................................................92

5-2-6 نتایج حاصل از سؤال ششم...........................................................................................93

5-2-7 نتایج حاصل از سؤال هفتم...........................................................................................93

5-3 پیشنهادات........................................................................................................................94

5-3-1پیشنهاد به مدیران دانشگاه.............................................................................................94

5-3-2 پیشنهاد به محققین آینده..............................................................................................95

5-3-3 محدودیت تحقیق........................................................................................................95

فهرست منابع...........................................................................................................................96

ضمایم................................................................................................................................. 105

خروجی نرم­افزار لیزرل......................................................................................................... 105

مدل­های اندازه‌گیری متغیر های آمیخته بازاریابی...................................................................106


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان
(شامل 20% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 5,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
modi133_443084_1604.zip1.4 MB