مرکز دانلود طرح های لایه باز ... پروژه و مقاله کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمامی رشته ها
دسته بندی محصولات
آخرین محصولات فروشگاه
محبوبترین محصولات
Hoopad Rayaneh پیشنهاد شگفت انگیز با اطمینان خرید کنید ترجمه مقاله

تحقیق بررسی عوامل اضطراب امتحان

تحقیق بررسی عوامل اضطراب امتحان

مقدمه

اضطراب امتحان یکی از تجاربی‌ست که در دوره امتحانات بطور وسیعی مشاهده می شود. عموما اضطراب و ترس در سال‌هاي اوليه زندگي رايج است. اما اضطراب امتحان، بين سنين 10 تا 11 سالگي شروع مي شود و در گروهی از دانش‌آموزان، آسيب‌زا بوده و با افزايش سن ميزان آن افزايش یافته و عملكرد تحصيلي دانش‌آموز را تحت تأثير قرار مي‌دهد(شاملو،1382). ساراسون وماندلر بر اين باور بودند كه در موقعيت امتحان ، معلومات مرتبط با آزمون و حالات اضطرابي با آزمون مورد نظر مرتبط و برخي ديگر نامرتبط هستند . اگر اضطراب برانگيخته شده با محتواي آزمون مرتبط باشد كارآمد افزايش  مي يابد و حالت اضطرابي نامرتبط با وظيفه اي محوله ، سطح كارآمدي را كاهش مي دهند.

مارکس و لیدر با بررسی مطالعات در این زمینه به این نتیجه رسیدند که تقریباً سه درصد جمعیت عمومی به حالت اضطراب دچار هستند و گزارش شده است که دربین آنهایی که از مراقبتهای اولیه استفاده می کنند یعنی مراجعه کنندگان به پزشک عمومی شیوع حالت اضطراب بیشتر از افسردگی است .

تعریف اضطراب امتحان

اصطلاح كلي اضطراب امتحان، به نوعي از اضطراب با هراس اجتماعي خاص اشاره دارد كه فرد را درباره توانايي‌هايش دچار ترديد مي‌كند و نتيجه ناتواني مقابله با موقعيت‌هاي دشوار مانند امتحان است. موقعيت‌هايي كه فرد را در معرض ارزشيابي قرار داده و نيازمند حل مشكل هستند. بنابراين مي‌توان گفت، فرد مضطرب، در امتحان، مواد درسي را مي‌داند اما شدت اضطراب مانع از آن مي‌شود كه او معلومات خود را نشان دهد. به اين ترتيب، اضطراب امتحان نوعي اشتغال ذهني به خود است كه به نگراني يا تحقير خود و ارزيابي شناختي منفي از خود، عدم‌تمركز حواس وواكنش‌هاي فيزيولوژيك نامطلوب مثل تپش قلب؛ پريدگي رنگ، خشكي دهان، عرق كردن كف‌دست، لرزش دست و صدا و .... منجر مي‌شود(مهرابی زاده،1379).

 

فرمت فایل word

تعداد صفحات 21 

اماده پرینت گرفتن

 

فهرست مطالب

1- مقدمه. 1

2- تعریف اضطراب امتحان.. 2

3-1 اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده (طبيعي) 5

3-1-1 نشانه‌ها یا علایم اضطراب تسهیل یا تسریع کننده. 5

3-2  اضطراب ناتوان کننده (غير طبيعي) 5

3-2-1 نشانه‌های اضطراب ناتوان‌کننده: 6

4- عوامل بوجود آورنده اضطراب امتحان.. 6

4-1 عوامل فردي.. 7

4-1-1 انتظاربيش از حد از خود و ضعف اعتماد به نفس: 8

4-1-2 عدم باور مثبت نسبت به موفقيت: 8

4-1-3 عدم آمادگي و برنامه ريزي لازم. 8

4-1-4 عدم تمركز بر امتحان و درس خواندن.. 9

4-1-5 شخصيت مضطرب و كمال گر: 9

4-1-6 كم بودن انگيزه و هوش متوسط : 9

4-2 عوامل خانوادگی: 9

4-2-1 سخت گيري بيش از اندازه: 10

4-2-2 عدم حمايت و تشويق كودك: 10

4-2-3 اختلافات خانوادگي.. 10

4-2-4 رقابت غيرمنطقي: 11

4-2-5 الگوهاي خشك فرزندپروري.. 11

4-2-6 سرزنش و تنبيه: 11

4-2-7 وضعيت اقتصادي پايين و عدم تشويق: 12

4-3 عوامل آموزشگاهی: 13

4-3-1 انتظارات غيرواقعي آموزگاران.. 13

4-3-2 محيط نامناسب امتحان و مقررات خشك... 13

4-3-3 نوع پرسش‌هاي امتحان.. 14

4-3-4 ايجاد رقابت‌هاي ناسالم.. 14

4-3-5 بيش از حد مهم جلوه دادن برخي درس‌ها 14

4-4 عوامل فرهنگی.. 14

5- نشانه ها و علايم اضطراب امتحان.. 15

منابع : 17


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان
(شامل 20% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 5,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
ezt21_669897_4762.zip56.1k